[OSGeo Suomi] KÄÄNNÖS - plugin laajennus, laajennusosa, liitännäinen vai mikä?

Pekka Sarkola pekkasarkola at gmail.com
Tue Feb 6 09:44:17 PST 2018

Iltaa,

Add-on -termiä ei löydy QGIS:n teksteistä. Extension löytyy, mutta se
viittaa käsittääkseni yleensä jonkun alueen laajuuteen (niinkuin bounding
box) tai sitten tiedostopäätteisiin).

Suomi24.fi ei nyt ole kovin hyvä lähde. IMHO. J.Korpelaan voin jo uskoakin (
http://jkorpela.fi/kielenopas/7.5.html). On se kumma kun viittaukset jäävät
kovin usein pois ;-)

Liitännäinen näyttäisi olevan Wikipediassa mainittu (
https://fi.wikipedia.org/wiki/Liit%C3%A4nn%C3%A4inen_(tietotekniikka)).

TSK tosin sanoo, että se voisi olla lisäosa (
http://www.tsk.fi/tsk/termitalkoot/hakemistot-267.html?page=get_id&id=ID373&vocabulary_code=TSKTT
)

Nyt olenkin sitä mieltä että lisäosa voisi olla paras. Koska sen pituus on
lähellä alkuperäistä (Plugin 6 merkkiä, lisäosa 7 merkkiä), niin ei
välttämättä aiheuta hirveästi ongelmia käyttöliittymässä. Tosin tietysti
taitukset aiheuttavat aina ongelmia. Liitännäinen on kyllä aika pitkä sana.

Pekka