[OSGeo Suomi] QGIS käännös: rendering

Ari Jolma ari.jolma at gmail.com
Wed Feb 14 01:09:08 PST 2018

On 13.02.2018 15:48, Pekka Sarkola wrote:
> Terve!
>
> "Piirtää" on mun mielestä hyvä käännös tuohon Arin mainitsemaan asiaan.

Eikö kukaan puolusta sanaa "renderöinti"? Minä olen sanan 'piirtää'
kannalla.

> Näyttäisi että sellainen 3d maailman renderöinti on myös tuolla QGIS:n
> käännettävissä termeissä mukana. Joten siihen pitää sitten keksiä hyvä
> käännös myöhemmin.

'3D world':ia ei ole, on '3D view', '3D map', '3D raster' ja '3D globe',
mielestäni

3D view = 3D-näkymä
3D map = 3D-kartta tai 3D-visualisointi ('3D volume map')
3D raster = 3D rasteri (kukin rasterin solu viittaa suorakulmaiseen
särmiöön)

3D globe on hankalampi, 'globe' tarkoittaa karttapalloa mutta suomeksi
karttapallo on selkeästi se fyysinen karttapallo. Sanaa 'pallokartta'
tunnutaan käytettävän, esim.

https://www.tiede.fi/blogit/tieteen_tykkaaja/nyt_syntyy_pallokarttojen_sukupolvi

Globe on ilmeisesti plugin - jota en jostain syystä löydä omasta
QGISsistä (2.18.4).

Ari